Megyei keret

V. Siketek Futsal Európa-bajnokság selejtező Játékvezetői élménybeszámoló

Az alábbiakban Vasas György, Hajdú-Bihar megye hallássérült játékvezetőjének beszámolója olvasható a Siketek Futsal Európa Bajnokságának selejtezőjéről.

Vasas György EDSO beszámoló

Négy éves nemzetközi játékvezetői pályafutásom alatt idén először részt vettem az Európai Siketek Sport Szövetsége (EDSO – European Deaf Sport Organization) által szervezett Siketek Futsal Európa Bajnokságának selejtezőjén játékvezetői szerepben.

A bajnokságot november 16-tól 19-ig rendezték meg Tel-Avivban (Izrael). A bajnokságon résztvevő csapatokat tavaly sorsolták ki, négy válogatott csapat vett részt egy csoportban: Izrael (rendezvény), Hollandia, Bulgária és Skócia csapatai. Szeptember közepén az Izrael Siketek Sport Szövetsége (IDSO – Israel Deaf Sport Organization) szervezőjétől meghívást kaptam játékvezetői szerepre, amit nagy örömmel elfogadtam.

Szeretném nagy hálával megköszönni a Magyar Labdarúgó Szövetség Játékvezetői Bizottságának, a Hajdú-Bihar Megyei Labdarúgó Szövetség Játékvezetői Bizottságának és a jelenlegi munkahelyemnek, a Medicornak is, hogy együtt engedélyezték, hogy részt vegyek a nemzetközi futsal tornán. Októberben Milánói szereplésem után megint alaposan felkészültem a nemzetközi tornára, és sokat tanulmányoztam a futsal szabályokat, és fizikai edzéseket is.

November 16-án délelőtti órákban indultam Budapestről Tel-Avivba repülővel. Tel-Aviv repülőterén megérkeztünk, nagyon meleg volt 27 fok és egy izraeli szervező elém jött, aztán vártunk két siket játékvezetőt, a portugáliai Pedro Costa-t és a német Marco Bader-t. Az érkezés idő 40 perc volt közöttünk, azért vártunk, és azután mentünk egyenesen reptérről szállásomra, a négycsillagos Prima Hotelbe ami Tel-Aviv mellett 20 kilométer Raananán helyezkedik el. Aznap este vacsora után technikai megbeszélést tartottunk. A megbeszélés nagyon hasznosnak bizonyult, mert a négy csapatokról pontos információt osztottunk meg, és játékvezetői munkamegbeszélést is tartottunk.

A három siket játékvezető mellett egy izraeli halló játékvezetővel (Idan Berenhstein – ő hazájában országos kerettagságú játékvezető) is együtt dolgoztunk. Nagyon jókat beszélgettünk együtt a futsal szabályokról a következő napokról. Másnap, november 17-én péntek reggel kaptunk pontos információt bíró küldéssel kapcsolatban, hogy milyen feladatokat kapunk a meccseken. A délelőtti órákban elmentünk a sportcsarnokba és a játékteret is ellenőriztünk, minden rendben találtunk, aztán 10:30-tól kezdődik a nyitó ceremónia, és azután 11-tól kezdődik a 2 mérkőzés az első fordulóban:

Izrael – Bulgária 4:2 (2-es játékvezetőként közre működtem)
Hollandia – Skócia 5:2 (időmérőként feladatot kaptam).

Vasas György EDSO beszámoló

Minden jól sikerült az első napon, közösen dolgozott a játékvezetői csapat. Még egy kis érdekességet szeretnék megosztani: találkoztam egy hallássérült debreceni születésű zsidó férfivel, aki a második világháború előtt Debrecenben lakott, a háború idején elmenekült Izraelbe és most is itt él. Ő régen kosárlabdázott Izrael csapatában, most már nyugdíjas 83 éves, jó erőben egészségben van. Kicsi a világ, nagy örömmel találkoztam vele. A délutáni órákban pihentünk a szállodában és sokat beszélgettünk a játékvezetőkkel. Aznap vacsora után még részt vettünk egy megbeszélésen, ahol megoszthattuk egymással az észrevételeinket.

A második nap november 18-án szombaton reggeli után egy kis átmozgatás volt a szálloda környékén aztán, picit pihentünk. Az ebéd után még belefért egy kis városnézés sétáltunk a Tel-Aviv Yafoban (jobb képen), és igazán érdekes volt. A városnézés után, a délutáni órákban mentünk a sportcsarnokba, folytattunk a munkát a második fordulóban 18 órától:

Bulgária – Hollandia 6:1 (Tartalék játékvezetőként tevékenykedtem),
Izrael – Skócia 10:3 (1-es játékvezetőként működtem).

Késő este fáradtan érkeztünk a szállodába, és még tartottunk egy megbeszélést, azután a vacsorán a szervezők, megszervezték, hogy a szokásos izraei hagyomány szerint a vacsora előtt egy kis pohár vörösbort kínáltak és imádkoztak, aztán vacsoráztunk. Az utolsó napon, november 19-én, vasárnap reggeli után megint pici átmozgatás után újra mentünk a sportcsarnokba, és 12 órakor kezdődött az utolsó forduló:

Bulgária – Skócia 9:0 (2-es játékvezetőként közre működtem)
Hollandia – Izrael 4:2 (időmérőként feladatot kaptam).

A csoport végeremény:

1. Bulgária 3 2 0 1 17:5 6pont (továbbjutott)

2. Izrael 3 2 0 1 16:9 6pont (továbbjutott)

3. Hollandia 3 2 0 1 10:106pont (továbbjuthat)?

4. Skócia 3 0 0 3 5:24 0pont.

Az első második helyezett automatikusan továbbjutott a jövő évi december 4-tól 13-ig tartó tamperei (Finnország) Siketek Futsal Európa Bajnokságra. A harmadik helyezett hollandiai csapatnak pedig van esélye továbbjutni. (link: https://www.edso.eu/venue/pirkkahalli/)

Az utolsó forduló után kicsit beszélgettünk játékvezetőkkel és szervezőkkel, azután elbúcsúztam tőlük, és elindultam taxival Tel-Avivi repülőtérre, és este 8 órakor felszálltam a repülőre, elindultam Budapestre, és 23 óra előtt megérkeztem aztán kocsival mentem haza Debrecenbe, és hétfő hajnal két órakor érkeztem haza. Nagyon nagy élmény volt az összes mérkőzéseket vezetni, a csarnokban teltház volt. Az összesen négy napig tartó rendezvényen nagyon jól éreztem magam, és sok tapasztalatot szereztem a futsal játékvezetésről, szabályokról.

Az MLSZ-nek, HBJB-nek és MEDICOR-nak szeretném hálásan megköszönni, hogy ott lehettem a Tel-Avivban! Köszönöm szépen, hogy türelmesen elolvastátok!